75% van Nederlanders voelt zich extra verbonden met vrienden en familie tijdens
kerst. Dit komt naar voren uit onderzoek van Hallmark. Twee op de drie Nederlanders kijkt dan ook uit naar de kerstdagen.
LANDELIJK, 15-12-2023 - Kaartenleverancier Hallmark heeft gedaan naar de betekenis van kerst voor Nederlanders. Hiervoor werden meer dan 1.100 respondenten ondervraagd. Opvallend is dat jongeren zich minder vaak extra verbonden voelen tijdens de feestdagen. Slechts 44% van de jongeren tussen de 18-24 jaar geeft aan zich wel extra verbonden te voelen ten opzichte van 52% bij de 65-plussers.
Ook zijn er provinciale verschillen te zien. Inwoners uit Zeeland voelen zich het minst verbonden van alle provincies. Daar voelt slechts 27% zich meer verbonden met zijn of haar naasten. In Zuid-Holland voelt men zich met meest verbonden. In die provincie geeft 51% van de inwoners dit aan.
Stress rondom kerst
Staat de periode rond kerst voor jou gelijk aan stress? Dan ben je niet de enige. Bijna één op de zes Nederlanders geeft aan dat zij stress ervaren voorafgaand of tijdens de kerstdagen. Deze stress kan verschillende oorzaken hebben. Het grootste deel geeft aan zich zorgen te maken over het soepel verlopen van de dag en voelt stress tijdens de voorbereiding. Ondanks de stress zeggen de meeste mensen, namelijk 66%, het toch leuk te vinden om kerst te vieren.
Verboden onderwerpen
Een discussie tijdens het kerstdiner wil je natuurlijk voorkomen. Echter vindt 74% van de respondenten dat alles bespreekbaar moet zijn aan tafel, ook tijdens kerst. Maar wat zijn nu de taboe-onderwerpen aan tafel? Het nummer één onderwerp dat vermeden moet worden is politiek, gevolgd door oude familieruzies. Ook relaties en geld moeten volgens een groot deel liever onbesproken blijven. Opvallend is dat de mening per leeftijdsgroep hierover nogal verschilt. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar geven aan het liefst niet over geld te praten, terwijl 65-plussers oude familieruzies het liefst onbesproken laten.
Meer weten over het onderzoek? Alle onderzoeksresultaten zijn te vinden.
______________________________________________________________________
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.171 Nederlanders door middel van een survey.
Over Hallmark
Hallmark begrijpt als geen ander het belang van waardevolle relaties. Samen met miljoenen mensen wereldwijd bezorgen ze dagelijks een glimlach via mooie kaarten en bijzondere cadeaus. Al meer dan 100 jaar inspireert Hallmark mensen om bijzondere momenten te delen en relaties te versterken, met een ruim en verrassend assortiment in winkels en op Hallmark.nl.