Fairtrade chocolade voor unfaire prijs

Tony's Chocolonely voor dumpprijs op de markt.
Tony's Chocolonely voor dumpprijs op de markt.
Foto: mhpublicaties.nl

Een reep Tony’s Chocolonely voor 1,89 euro! Dat kan niet waar zijn! Het fairtrade merk is dan ook niet blij met de stuntactie van een supermarktketen.

De aanbieding staat prominent met het fairtrade keurmerk achter op de huis-aan-huis verspreide reclamefolder. ‘Gedumpt’, reageert Tony’s in een blog op tonyschocolonely.com  Het was voor het chocolademerk ook een verrassing, want het bedrijf levert helemaal niet aan de supermarktketen.

Het bleek te gaan om een partij – 80.000 repen – die Tony’s Chocolonely had verkocht aan een klant die in de loyaliteitspakketten zit en met wie het chocolademerk al anderhalf jaar een relatie had. “Zij stelden voor om een pakket samen te stellen met Tony’s Chocolade & Happy Socks. Van die kleurrijke combi werden we wel happy”, schrijft Tony’s.

De zakenrelatie bleek niet zo trouw. Het verkocht de partij tegen de afspraken in aan de supermarktketen, die de repen dit weekeinde (t/m 4 november 2018) ver beneden de prijs verkoopt.

Wat Tony’s het meest steekt is dat door de stuntprijs de fairtradegedachte met voeten wordt getreden. Maar, zo verzekert het chocolademerk: “…no worries. Wij zorgen dat de cacaoboer hier niet de dupe van wordt, ook niet bij deze belachelijk lage prijs.”

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen