Flevoland steekt in 2019 20,5 miljoen euro in infrastructuur. In Noordoostpolder staat onder meer de aanleg van de
rotonde Kuinderweg-Muntweg op het programma.
Provincie Flevoland heeft 22 onderhoudsprojecten op het programma staan voor 2019. Deze projecten variëren van het vernieuwen van wegen en fietspaden tot het vervangen van aanlegsteigers en bomen. Zo wordt er in 2019 ruim 40 kilometer weg onderhouden en bijna zes kilometer fietspad voorzien van duurzaam beton.
Ook komt er nog bijna 20 kilometer aan natuurvriendelijke oever bij. De kosten, die hier mee gemoeid zijn bedragen ongeveer €20,5 miljoen. Daarnaast besteedt de provincie jaarlijks € 7,8 miljoen aan het dagelijkse beheer en
onderhoud van de infrastructuur, zoals het maaien van bermen, gladheidsbestrijding en kleine reparaties.
Onderhoud en nieuwbouw Noordoostpolder
In Noordoostpolder staan de volgende projecten op het programma voor onderhoud:
1. Gemaalweg: Vervangen bomen (deels)
2. Noorderringweg: Onderhoud verharding rijbaan
3. Muntweg: Onderhoud verharding fietspad
4. Zuidwesterringweg: Onderhoud verharding rijbaan, toepassen verkeersveiligheidsmaatregelen
5. Urkervaart: Onderhoud oeverbeschoeiingen
6. Zwolsevaart: Vervanging oeverbeschoeiing
7. Vollenhoverkanaal: Baggeren
Nieuw uit te voeren projecten zijn de aanleg van een rotonde op de splitsing Kuinderweg - Muntweg bij Emmeloord en de aanleg van natuurvriendelijke oevers langs de Zwolse Vaart.
Beheer en onderhoud provincie
Provincie Flevoland heeft in totaal ruim 600 kilometer weg en 370 kilometer fietspad in beheer en onderhoud. Daarnaast beheert de provincie circa 110 infrastructurele kunstwerken, zoals bruggen, tunnels en viaducten. Tot slot valt ook ruim 300 km oever binnen de beheer- en onderhoudstaken van de provincie.
Het beheer en onderhoud van de provincie is er op gericht om de kwaliteit van de wegen, de fietspaden en de vaarwegen op een veilig niveau te houden. Zo worden de wegen iedere twee jaar door onafhankelijke deskundigen geïnspecteerd, zodat vastgesteld kan worden waar en wanneer onderhoud noodzakelijk is.
De inspectieronde van dit jaar wijst uit dat de onderhoudstoestand van de wegen voor 84% goed is, voor 8% het basisniveau wordt gehaald en 8% op het minimumniveau zit. Met het onderhoudsprogramma wordt deze laatste categorie wegen aangepakt.
Iedere drie jaar worden alle bruggen, tunnels en viaducten, de zogenaamde kunstwerken, geïnspecteerd. Van deze kunstwerken heeft 97% een basis of hoger onderhoudsniveau; de beweegbare bruggen en sluizen vallen hier buiten. Daar is dit jaar een apart ‘groot onderhoudsprogramma’ voor gestart.
De oeverconstructies (waterkanten) worden elke vijf jaar geïnspecteerd. Bij de laatste inspectieronde, inmiddels vijf jaar geleden, bleek dat ongeveer 10% (30 kilometer) slecht was. Het ging hierbij met name om oevers met een houten damwand. In 2013 is gestart met de vernieuwing van deze constructies. Dit jaar zijn alle oevers opnieuw geïnspecteerd. De resultaten hiervan zullen de basis vormen voor een nieuw onderhoudsprogramma voor de komende vijf jaar.
Duurzaamheid
Bij onderhoudswerkzaamheden en de vervanging van bijvoorbeeld asfalt speelt het aspect duurzaamheid een steeds grotere rol. Met het ondertekenen van de “Green Deal Duurzaam GWW 2.0” en het opstellen van de Omgevingsvisie staan concrete doelstellingen op papier voor het reduceren van CO2-uitstoot.
Om deze doelstellingen te behalen worden verschillende maatregelen toegepast. Zo schrijft de provincie in aanbestedingen voor infra-projecten het gebruik van bijvoorbeeld biobrandstof voor. En ook het gebruik van duurzaam beton bij de aanleg van een fietspad en het verplicht hergebruiken van asfalt zorgen voor een verlaging van de CO2-uitstoot.