CDA: Politieke wil Den Haag ontbreekt voor aanpak N50

Eilandbrug in N50
Eilandbrug in N50
Foto: Maps Google

“Om moedeloos van te worden”, aldus Johan Goos, fractievoorzitter CDA Noordoostpolder “Als de N50 in de Randstad-regio had gelegen dan was de weg allang verbreed.”

EMMELOORD, 31-08-2021 – Uitstel van de verdubbeling van de N50 tussen Kampen-Noord en Zuid frustreert degenen die zich er hard voor maken enorm. “De politieke wil in Den Haag ontbreekt om de N50 veiliger te maken. Het lijkt erop of de regio’s er niet toe doen als het om de verkeersveiligheid gaat.”

Werkgroep werkt niet mee

De raad van Noordoostpolder heeft in maart 2021 een oproep aan de werkgroep Corridor Flevoland gedaan. Hierin zijn de gemeenten Zwolle, Kampen, Dronten, Urk, Noordoostpolder en de provincies Overijssel en Flevoland vertegenwoordigd. De werkgroep wilde al een kostenraming maken naar een 2×2-weg met ongelijkvloerse kruisingen tussen Hattemerbroek en Kampen Zuid. De raad vroeg ook voor het gedeelte tussen Kampen Noord en Ramspol een kostenraming te maken.

Tijdens de commissievergadering van maandag 30 augustus bleek dat laatstgenoemd traject bij de leden van de werkgroep geen urgentie heeft. Ze laten die kostenraming dan ok niet uitvoeren. Wel wordt er op dit traject op korte termijn een ‘multi dot’-markering aangebracht.

“Een gemiste kans!”, reageert Goos. “Willen we de economische bereikbaarheid en doorstroming in onze regio bevorderen, dan moet deze weg worden verdubbeld naar 2×2. De N50 houdt niet op bij Kampen.” Verder deed het CDA nogmaals een oproep om voor de korte termijn extra matrixborden te plaatsen om de verkeersveiligheid te verhogen.

“Natuurlijk, een extra Eilandbrug over de IJssel brengt veel extra kosten met zich mee. Maar dat is geen argument om het gedeelte tot aan Ramspol niet mee te nemen en voor dit gedeelte geen kostenraming maken. Dan weet je waarover je het hebt met of zonder extra Eilandbrug.”

Met of zonder tweede Eilandbrug

Een tussenoplossing is, volgens de fractie, dat het gehele tracé van Hattemerbroek tot en met Ramspol verdubbeld wordt en dat een tweede Eilandbrug vanwege de hoge kosten nog even wordt uitgesteld. Op de huidige Eilandbrug kan eventueel een wisselstrook worden gemaakt, waarmee de breedte van het wegdek optimaal wordt benut.

Goos rekent voor: “Het gedeelte Hattembroek naar Kampen-Zuid is nu geraamd op bijna 53 miljoen. Dit gedeelte is twee keer zolang dan het gedeelte Kampen-Noord naar Ramspol, met geen afslag voor een restaurant of pompstation. Dan zal dat gedeelte ongeveer 20-25 miljoen gaan kosten, is mijn inschatting. Maar dan ben je wel van alle problemen af, op de Eilandbrug na”.

Hij roept de werkgroep op om nogmaals een kostenraming te laten maken. “Het is een verkeerd signaal naar de rijksoverheid als we het nu niet meenemen. Eigenlijk stem je er nu mee in dat het laatste gedeelte nog vele jaren niet naar een 2×2-weg gaat met alle gevolgen van dien. De provincies en gemeenten van deze regio moeten gezamenlijk voor een volwaardige 2×2-weg gaan en dit nogmaals duidelijk maken aan de minister.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen