Koreaanse taal booming in Nederland dankzij Netflix-hit Squid Game 2

03 jan , 20:15 Cultuur
unnamed 19
Preply

Na het ongekende succes van het eerste seizoen heeft Squid Game 2 opnieuw bewezen een wereldwijd fenomeen te zijn op Netflix. Binnen enkele dagen na de release op 26 december verbrak de serie opnieuw records. 

Squid Game 2 is de meest bekeken show in de week na de première op Netflix, waarbij het tweede seizoen van de Zuid-Koreaanse dramaserie meer dan 480 miljoen uur werd bekeken, aldus de streamingdienst.

Maar Squid Game 2 biedt meer dan alleen spanning en entertainment: de serie heeft ook een verrassende culturele impact. In Nederland zag taalplatform Preply een enorme stijging in het aantal zoekopdrachten naar 'Koreaans leren', met een toename van maar liefst 100% in de dagen na de release van het tweede seizoen. De intense scènes en authentieke dialogen hebben kijkers wereldwijd geïnspireerd om de taal van de serie beter te begrijpen en zich te verdiepen in de rijke Zuid-Koreaanse cultuur. Zo zag het taalplatform ook een opvallende piek in zoekopdrachten naar 'Zuid-Korea'. Het aantal zoekopdrachten in Nederland naar deze term steeg met 417% rond de dagen na de release van het tweede seizoen. Op 29 december alleen al werd er 37.000 keer naar het land gegoogeld, terwijl dat aantal in de dagen vóór de release minder dan 3.000 per dag was. Ook termen zoals 'Zuid-Korea vlucht' zagen rond de feestdagen een aanzienlijke stijging, wat aangeeft dat de serie niet alleen onze taalinteresses beïnvloedt, maar ook ons reisgedrag.

Squid Game 2 is niet de enige serie met zo’n impact. Ook Emily in Paris zorgde voor een culturele trend. Volgens onderzoek van taalplatform Preply zorgde het laatste seizoen voor een toename van maar liefst 725% in de vraag naar Franse taallessen in Nederland. De serie droeg bovendien bij aan een toename in het toerisme, waarbij reizigers massaal naar Parijs trokken om de iconische locaties uit de show in het echt te zien.

De taalexperts van Preply benadrukken hoe waardevol series kunnen zijn als hulpmiddel bij het leren van een nieuwe taal. Met het nieuwe jaar van start hebben veel mensen het voornemen om in 2025 een nieuwe taal te leren. Een laagdrempelige manier om hiermee te beginnen is door muziek, films en series in de oorspronkelijke taal te beluisteren en bekijken. Daarna kun je bijvoorbeeld verder aan de slag met een tutor.

“Door Netflix-series in hun oorspronkelijke taal te bekijken, krijgen mensen een beter begrip en waardering voor verschillende culturen. Het is een effectieve én leuke manier om te horen hoe de taal wordt gesproken, veelgebruikte zinnen te leren en dagelijkse uitdrukkingen op te pikken. Dankzij ondertitels in diverse talen is het eenvoudig om te volgen, waardoor het kijken naar je favoriete series niet alleen vermakelijk is, maar ook een nuttige manier wordt om een nieuwe taal te leren.”

Taalplatform Preply helpt je alvast op weg met vijf Koreaanse zinnen en hun betekenis in het Nederlands:

  1. 안녕하세요! (Annyeonghaseyo!)Betekenis: "Hallo!" of "Goede dag!"
  2. 감사합니다! (Gamsahamnida!)Betekenis: "Dank je wel!"
  3. 저는 [je naam] 입니다. (Jeoneun [je naam] imnida.)Betekenis: "Ik ben [je naam]."
  4. 죄송합니다. (Joesonghamnida.)Betekenis: "Het spijt me."Dit is een formele manier om je excuses aan te bieden.
  5. 잘 지냈어요? (Jal jinaesseoyo?)Betekenis: "Hoe gaat het?"Dit is een beleefde manier om naar iemands welzijn te vragen.

Deze zinnen zijn handig voor verschillende situaties en helpen je om basiscommunicatie in het Koreaans te oefenen.