Online escaperoom De Boekenreismachine beschikbaar bij FlevoMeer Bibliotheek

Leerlingen van basisschool De Laetare
Foto: Menno van Dam

Op de website van FlevoMeer Bibliotheek is vanaf 19 juli de online escaperoom De Boekenreismachine beschikbaar. Een spannend online spel voor kinderen van 9 t/m 12 jaar. De mysterieuze boekenreismachine van FlevoMeer Bibliotheek neemt de kinderen mee op avontuur naar verre oorden en wonderlijke werelden.

ENS, 16-07-2021 – Daar moeten ze verschillende puzzels oplossen en ontmoeten ze vriendelijke personages die ze helpen om de verloren trofee van de bibliotheek weer terug te krijgen. Daarna kunnen ze doorreizen naar andere magische werelden door middel van de grote boekencollectie van een vestiging in de buurt. Het doel van de online escaperoom is om kinderen in de leeftijdscategorie 9-12 jaar te stimuleren een boek te lezen. De escaperoom is een gamification-middel om kinderen op een speelse manier te laten ervaren dat lezen hartstikke leuk is. De kinderen komen in het spel letterlijk terecht in verschillende verhalen, beleven spannende avonturen en ondervinden de informatieve waarde van boeken.

Over de totstandkoming van het spel

De makers van het spel zijn naar vier basisscholen in Zeewolde, Urk, Ens en Lelystad geweest om het spel te testen en te verbeteren. Daar vonden na het spelen van het spel in groepen gesprekken plaats met de kinderen. Wat vonden ze ervan? Wat kon er verbeterd worden? Wat was te makkelijk en wat was te moeilijk? De kinderen werden ook in de gelegenheid gesteld hun vragen te stellen over het project. Ze vroegen bijvoorbeeld hoelang het duurde om het spel te ontwikkelen en hoe de makers op het idee waren gekomen. Op die manier was het ook een ontmoeting met het bedrijfsleven en was het een leerzame en leuke ervaring voor beide partijen.

Meester André Broens van een van de combinatiegroepen 7/8 van basisschool Laetare in Lelystad: “Ik vond het erg leuk om te zien dat de kinderen enthousiast aan de slag gingen en ineens goed gingen lezen toen ze merkten dat het nodig was om de puzzels op te kunnen lossen. Ze zijn echt aan het spelen en tegelijkertijd aan het leren, misschien wel zonder dat ze het doorhebben.”

Over het innovatieproject

Dit project is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de provincie Flevoland en tot stand gekomen door samenwerking tussen de Flevolandse partijen WonderBit, AppRuption en FlevoMeer Bibliotheek. Directeur Jan Gommers van FlevoMeer: “De bibliotheek staat open voor samenwerkingen met innovatieve partijen om onze maatschappelijke relevantie te behouden en te versterken. Dit digitale project is echt een waardevolle uitbreiding van onze dienstverlening en past bij hoe wij ons als bibliotheek willen positioneren naar de toekomst toe: dicht bij de inwoners van ons werkgebied met oog voor wat er nu speelt. Een trend die we zien in Nederland is dat de leesbereidheid onder kinderen daalt en de laaggeletterdheid toeneemt. Dat is zonde en daar kunnen wij als bibliotheek veel in betekenen.”

De Boekenreismachine is te spelen via de website van FlevoMeer Bibliotheek of via www.boekenreismachine.nl.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden