FlevoMeer Bibliotheek houdt contact met haar bezoekers

FlevoMeer Bibliotheek belt met bezoekers
Foto: FlevoMeer Bibliotheek

Om in contact te blijven met bezoekers bellen medewerkers van FlevoMeer Bibliotheek vanaf 15 april met hun leden. Ze maken een praatje en vragen of ze een helpende hand kunnen bieden. De Bibliotheek wil zo laten zien dat ze aan haar leden denkt, ook nu de bieb gesloten is.

“We horen graag van onze oudere leden hoe het met ze gaat,’ vertelt Angenita de Jong – Oosterink van FlevoMeer Bibliotheek. “Bij deze groep valt nu veel van hun sociale leven weg. Het kopje koffie bij de buren, de wandelgroep, oppassen op de kleinkinderen of de krant lezen in de bibliotheek. Alles is afgelast of gebeurt online. Voor een deel van de ouderen zou dit lastig kunnen zijn. Daarom biedt FlevoMeer Bibliotheek graag een helpende hand.”

Het belang van kunnen meedoen in de digitale wereld is ook bij bibliotheken goed zichtbaar. Tijdens de eerste week van de intelligente lockdown maakten 3,5 keer zoveel bezoekers gebruik van de online Bibliotheek ten opzichte van een vergelijkbare periode vorig jaar. Ook de LuisterBieb-app telde in diezelfde week al 20.000 downloads. Er wordt dus nog steeds druk gelezen, maar dan moet je wel de weg weten in de digitale wereld.

Een telefonische helpende hand

“Als Bibliotheek bieden we naast mooie online diensten, ook een heleboel mogelijkheden om juist digitale vaardigheden op te doen” zegt Angenita. “Ook dat is een reden dat wij in de telefoon klimmen. Via een persoonlijk gesprek willen we ouderen hierop attenderen en uitnodigen om mee te doen als we weer open zijn, maar het is ook mogelijk om telefonisch geassisteerd te worden door de medewerkers van de Bibliotheek. Als we weer open zijn nodigen we ouderen graag uit om deel te nemen aan de cursus Digisterker om vol zelfvertrouwen het internet op te gaan. Kennismaken met de computer via Klik&Tik of op termijn weer langskomen bij een van onze Digicafés behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.”

Toch ziet de Bibliotheek dat ouderen de digitale mogelijkheden al steeds vaker omarmen. Angenita: Workshops over WhatsAppen of beeldbellen werden voor de coronacrisis goed bezocht. En ook het digitaal lezen is niet voor iedereen nieuw. Toch blijft er een grote groep nog niet op de hoogte van al onze digitale diensten. Of ze willen hulp bij het installeren van apps. Een telefonische helpende hand bieden we dan ook graag.”

Bel de klant

Het telefonisch klantencontact wordt gefaseerd uitgerold over alle bibliotheken van FlevoMeer Bibliotheek, we starten in Lelystad en Emmeloord. Het doel is om in een paar dagen zo rond de 100 leden te bellen. Drie medewerkers per vestiging bemannen de telefoon waarbij er gewerkt wordt volgens de richtlijnen van het RIVM. Zo zit elke medewerker in een aparte ruimte en wordt alle apparatuur na gebruik ontsmet.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden