Krispijn van den Dries, directeur en initiator BioRomeo, in de #duurzame100 op nr 58! bit.ly/2y1eJ6m @BioRomeo
Deze bio-boer teelt aardperen, minipompoenen en wortels in alle kleuren van de regenboog. Maar zijn grote liefde is de aardappel. Wie heeft er nou een berg piepers als Twitter-foto? Krispijn van den Dries. Zijn slogan: ‘Power to the pieper’. Dat supermarkten slechts een paar soorten (vaak buitenlandse) aardappelen aanbieden, daar windt hij zich over op. De polder biedt een keur aan heerlijke aardappelen, vindt Van den Dries. De consument moet weten waar eten vandaan komt, zegt hij, bewuste keuzes maken.
Om aandacht voor zijn pieperpleidooi te krijgen, haalde de akkerbouwer spraakmakende stunts uit. In 2012 stortte hij 6000 kilo bio-piepers uit op de Amsterdamse dam. Om weg te geven, uit protest. Later opende hij een tijdelijke ‘pieperboetiek’ in Amsterdam, om zo dertig bijzondere aardappelrassen te promoten. Van den Dries is ook al jaren in deeltijd werkzaam als manager op een biodynamische zorgboerderij in Emmeloord. Mensen met een psychische beperking zijn daar actief met het kweken van groente en fruit.
Krispijn van den Dries, directeur en initiator BioRomeo, in de #duurzame100 op nr 58! bit.ly/2y1eJ6m @BioRomeo