Hoe kom je gratis met je bedrijf in de media?

24 sep 2018, 21:35 Zakelijk
klus fullsizerender
FotostudioWierd

Publiciteitscoach Nicky Corts van Nickypent.nl en schrijfster van het boek Experttips voor free publicity verzorgt op initiatief van FlevoMeer Bibliotheek op woensdagavond 3 en 10 oktober een tweedelige workshop over gratis publiciteit in de vestiging in Emmeloord.

Beide bijeenkomsten zijn van 20.00 tot 22.00 uur. ‘Tegenwoordig richt elke ondernemer zich op social media’, zegt de publiciteitscoach. ‘Maar voordat sociale media echt voor je gaan werken, ben je vaak een half jaar of een jaar verder en sommige ondernemers lukt het nooit.’

Zij pleit ervoor ook gebruik te maken van de traditionele media: kranten, tijdschriften, radio en televisie. ‘Want deze media hebben een enorm bereik. Veel meer dan je zelf kunt bereiken via je social media kanalen. Zeker als je bedenkt dat Facebook jouw berichten aan steeds minder volgers laat zien. Bovendien is aandacht in kranten en op radio en televisie nog gratis ook.’

Maar verslaggevers plaatsen toch geen reclame?

‘Verslaggevers plaatsen geen commerciële teksten of reclame. Daarvoor verwijzen ze je naar de advertentieafdeling. Toch blijven er genoeg bijzondere verhalen over waar je journalisten echt blij mee kunt maken’, aldus Corts. In deze interactieve workshop van twee avonden legt zij ondernemers uit hoe ze hun bedrijf zichtbaar maken in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit. Dat is de methode die ze in haar boek beschrijft.

De publiciteitscoach is zelf jarenlang verslaggever geweest, maar als ondernemer kent ze ook de andere kant. Ze runt samen met haar man biologisch pluimveebedrijf Egg-tivity in Havelte en ze krijgt regelmatig media-aandacht voor hun bedrijf, bijvoorbeeld in De Telegraaf, Een Vandaag en Hart van Nederland. Bovendien won ze onlangs de Vrouw in de Media Award voor de Provincie Drenthe, omdat ze zich in 2017 opvallend heeft gepresenteerd in de media.

Waarom staat dat niet in de krant?

Ze wil voorkomen dat journalisten bedolven raken onder slechte persberichten, maar tegelijk wil ze ondernemers de kans geven om hun verhalen in de media te vertellen. ‘Regelmatig hoor ik interessante dingen die ze hebben meegemaakt. Waarom staat dat niet in de krant, vraag ik dan. Meestal beseffen ze zelf niet dat ze iets bijzonders doen of iets nieuwswaardigs hebben meegemaakt’, verklaart Corts.

De workshop ‘Hoe kom ik gratis met mijn bedrijf in de media?’ is een initiatief van FlevoMeer Bibliotheek. Onder de noemer Bibliotheek voor Ondernemers biedt de bieb jaarlijks een aantal workshops aan voor startende ondernemers.

De workshop kost 90 euro exclusief BTW voor 2 avonden. Aanmelden is noodzakelijk en kan via www.flevomeerbibliotheek.nl/ondernemers .