Wauwwatmooi! ontlokt bewondering

Linda Reitsema (l) en Yvonne Knobbout openen Wauwwatmooi!
Linda Reitsema (l) en Yvonne Knobbout openen Wauwwatmooi!
Foto: mhpublicaties.nl

,,Wauw, wat mooi!’’ Die beleving ontlokken de producten in de winkel van Linda Reitsema en Yvonne Knobbout. Woensdag 1 februari gaat ‘Wauwwatmooi! Conceptstore & More’ in Emmeloord open!

Yvonne had nooit gedacht een eigen winkel te beginnen en Linda had nooit gedacht met iemand samen een winkel te beginnen. De beide vriendinnen zijn nu vennoten.

Sieradenlijn Zzier Trendy Design

Linda ontwikkelde jaren geleden vanuit een hobby haar eigen sieradenlijn ‘Zzier’. Haar ’25-tinten-grijs’-armband werd ‘booming’ op social media. ,,Er was ineens heel veel belangstelling’’, vertelt ze, ,,ook vanuit winkels. Dat was de aanzet naar de professionele verkoop van sieraden’’.

Met behulp van thuiswerkers worden de sieraden geproduceerd. Zzier Trendy Design is een webshop en het merk wordt daarnaast in winkels door heel Nederland en inmiddels ook in België verkocht. ,,Ik kom bij veel van die winkels en daardoor leefde bij mij al lang de wens om zelf een winkel te openen. Je kijkt rond bij anderen en bedenkt hoe je het wel en niet zou doen. Zo ontstaat er vanzelf een plan in je hoofd.’’

Van webshop naar fysiek pand

Toen ze hoorde dat het pand van de bloemisterij in wijkcentrum de Zuidert vrijkwam, zag Linda niet meteen haar kans. ,,Ik wilde het met eigen kapitaal kunnen financieren.’’ De laatste sieradencollectie verkocht echter zo goed, dat het eigen kapitaal er is.

,,Toen raakte alles in een stroomversnelling’’, vertelt Yvonne. De twee vrouwen vullen elkaar aan. ,,Linda is sterk op het creatieve vlak en ik behartig al jaren haar administratie.’’ Al sparrende kwamen ze tot de conclusie dat ze de winkel samen moeten gaan runnen.

,,Zo’n kans krijg ik niet nog een keer’’, zegt Linda over de locatie. ,,Hier hebben we én een winkel én een atelierruimte voor de sieradenproductie en -verzending en voor het geven van workshops.’’

Wauwwatmooi! anders dan anders

De twee hebben alle vertrouwen in elkaar en in het succes van hun concept. Linda: ,,Een klantenkring hebben we al. We krijgen via sociale media veel positieve geluiden: ‘Eindelijk een cadeauwinkel in Emmeloord’, dus men weet ons hier echt wel te vinden. Er is hier ruimte om te parkeren en de loop zit er goed in’’.

,,Er is behoefte aan authentieke spullen die niet bij de grote ketens liggen en Linda heeft daar een neus voor’’, weet Yvonne, ,,Naast de eigen sieradenlijn bieden we met de conceptstore met name jonge ondernemers een podium. Daarmee halen we unieke producten in huis’’.

Linda spreekt van een ‘klein warenhuis’. De tafels en planken zijn gevuld met babyartikelen, houten kinderspeelgoed, wenskaarten, kaarsen, sieraden en kleding, maar ook met bakproducten, thee en bonbons. En álles anders dan anders!

Ze wijst op een kledinglijn met extreme prints. ,,Deze kleding wordt verkocht in 46 landen in alleen unieke boetieks. Ik zag meteen wel dat het out of the box is, dus heb ik via Instagram reacties gevraagd en nu hangt het hier. Mensen zijn graag bereid wat meer te betalen voor iets wat apart is.’’

Wauwwatmooi! biedt aandacht en beleving

Weliswaar een klein warenhuis, ,,maar zonder supermarktverkoop’’, benadrukken de twee. ,,Wij willen mensen even uit de drukte van alledag halen. Ze kunnen lekker rondneuzen, maar ze mogen er ook bij gaan zitten. We bieden koffie en thee aan en desgewenst een luisterend oor.’’

Dat stukje persoonlijke aandacht biedt de computer niet. ,,De klant van nu wil ook weer geadviseerd worden’’, weet Linda. ,,Ze stellen ons via de mail vragen over het product en ze waarderen het als die beantwoord worden, maar reageren dan vaak dat ze toch maar even naar de winkel gaan. Zelf ben ik ook geen internetkoper. Ik wil een product vastpakken, dan weet ik meteen wat ik heb.’’

Wauwwatmooi! staat voor kwaliteit. ,,We maken een duidelijke keuze van wat we willen in de conceptstore’’, zegt Yvonne. ,,Als je zelf hoogstaande kwaliteit levert met je sieradenlijn, dan wil je niet dat andere producten dat naar beneden halen. Wij moeten erachter kunnen staan.’’

Maar Wauwwatmooi! staat naast aandacht en kwaliteit ook voor beleving. ,,Het is het hele plaatje’’, merkt Linda op, ,,dus we besteden ook extra aandacht aan het inpakken. Zodat mensen die een cadeautje krijgen reageren: ‘Waar heb je dat vandaan? Wat mooi!’’’

Het consumentenvertrouwen is er. ,,Er zijn nu al mensen die cadeaubonnen halen voor de winkel, terwijl de winkel nog niet eens open is’’, vertellen de ondernemers een week voor de opening lachend. ,,Net als met de workshops, die zijn al volgeboekt tot en met april.’’

tekst: Margé Hof

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen