Een auto wordt vaak gezien als een symbool van vrijheid en gemak. Je stapt in wanneer je wilt, rijdt naar je bestemming en vermijdt de afhankelijkheid van het openbaar vervoer. Maar wat kost die vrijheid nu eigenlijk? De aanschafprijs van een auto is het begin.
In de praktijk brengt een auto verschillende terugkerende kosten met zich mee: brandstof, laadkosten, verzekering, onderhoud, wegenbelasting en afschrijving. Daarnaast spelen onverwachte reparaties en stijgende brandstofprijzen een rol. Uit onderzoek van Nibud in opdracht van de Mobiliteitsalliantie blijkt dat de kosten van vervoer tussen 2015 en 2023 met bijna 30 procent zijn gestegen. Een reden voor deze stijging is onder andere het gevolg van duurdere brandstof. Uit ditzelfde onderzoek blijkt zelfs dat reizen met het openbaar vervoer of de auto te duur is voor veel gezinnen en stellen met één modaal inkomen. Het is dan ook niet gek dat steeds meer Nederlanders kiezen voor het delen van een auto of andere vormen van mobiliteit.
Deelauto aanbieder SIXT share, onderdeel van SIXT die verschillende mobiliteitsdiensten levert, analyseerde het kostenplaatje van autogebruik op zowel landelijk als regionaal niveau, om een realistisch beeld te geven wat jaarlijks kost om op vier wielen te kunnen blijven rijden. Zo kunnen Nederlanders berekenen wat in hun situatie voordeliger is: een eigen auto, een auto delen, of misschien geen van beide en gebruikmaken van het openbaar vervoer en de fiets.
SIXT share analyseerde de kosten van autogebruik in 20 grote gemeenten verspreid over Nederland. Daarnaast berekende de mobiliteitsaanbieder het percentage van de gemiddelde salarissen per gemeente dat je kwijt bent aan een auto. Het kostenplaatje omvat de jaarlijkse kosten van een parkeervergunning, parkeerkosten, reparatie en onderhoudskosten en afschrijfkosten voor 11.000 km per jaar, benzinekosten en wegenbelasting. Het is belangrijk te vermelden dat het autogebruik natuurlijk per persoon verschilt. De een rijdt na de pandemie nog maar drie keer per week naar kantoor en gebruikt de auto alleen in het weekend voor boodschappen, terwijl de ander dagelijks lange afstanden aflegt. Deze berekening is dan ook een algemene inschatting voor een specifieke gebruikssituatie, om een overzicht te geven van de kosten die bij een auto komen kijken. Op deze manier kunnen de kosten worden afgestemd op de persoonlijke situatie, om te berekenen hoe het jaarlijkse kostenplaatje eruitziet.
Interessante feiten uit het onderzoek:
De top 5 duurste gemeenten voor autogebruikers
De totale jaarlijkse kosten van een auto bedragen ongeveer €10.019. Dit is op basis van een 2018 Mini Cooper, benzine, 1.5L motor, die 11.000km per jaar aflegt. Deze kosten zijn inclusief afschrijvings- en onderhoudskosten volgens de ANWB. Een parkeervergunning in Utrecht is iets goedkoper dan in Amsterdam, met een prijs van €615,48, en de parkeerkosten bedragen jaarlijks €780 (uitgaande van twee uur per week parkeren aan de straat).
Met een gemiddeld jaarinkomen van €34.500, zou dit betekenen dat 29,04% van je jaarsalaris aan autokosten opgaat. Dat is het op een na laagste percentage uit de ranglijst van de gemeenten waar je jaarlijks het grootste deel van je inkomen besteedt aan autogebruik.
Amsterdam is de op één na duurste gemeente voor autogebruikers. Het jaarlijkse prijskaartje? Je kunt denken aan zo’n €10.002. Dit is inclusief de kosten voor afschrijving en onderhoudskosten zoals verzekering. Een parkeervergunning kost over het algemeen in Amsterdam €631,20 per jaar en als je daarnaast je auto per week twee uur ergens buiten je parkeervergunning parkeert, betaal je per jaar zo’n €780. Dit alles komt neer op 29,08% van het gemiddelde jaarinkomen van €34.393.
Op de derde plaats met geschatte jaarlijkse autokosten van €9528, staat Groningen. Verdien je het gemiddelde jaarinkomen in Groningen (€26.261), dan kun je rekenen op 36,28% van je salaris voor de auto. Dat is het hoogste percentage uit de ranglijst. De kosten voor de parkeervergunning zijn met €369,66 aanzienlijk lager dan in de andere gemeenten in de top 3. Voor parkeerkosten kun je jaarlijks zo'n €468 verwachten.
Breda is de gemeente waar autogebruik het meest betaalbaar isBreda helemaal onderaan de ranglijst, wat betekent dat het gebruik van een auto in deze gemeente het meest betaalbaar is. Heb je een auto? Dan kun je jaarlijks rekenen op een kostenpost van ongeveer €8863. Voor een gemiddelde inwoner met een jaarinkomen van €31.057 bedragen de autokosten 28,54%. Dit is het laagste percentage in de ranglijst, waardoor Breda uit het onderzoek naar voren komt als de stad waar het onderhouden van een auto het meest betaalbaar is. Automobilisten in Breda betalen €1156 minder om auto te rijden dan de Utrechters met een auto. Een groot voordeel voor automobilisten in Breda is dat er geen kosten zijn voor een parkeervergunning. De parkeerkosten op straat bedragen jaarlijks zo’n €260.
Met je eigen auto, een auto delen of met het openbaar vervoer en de fiets?
In tijden waarin veel Nederlanders financieel krapper zitten, kijken consumenten vaak kritischer naar hun uitgaven. Gebruiken we ons Netflix- en Spotify-abonnement wel genoeg? Kunnen we geen betere deal voor onze verzekering vinden? En is het eigenlijk wel verantwoord om een auto te hebben die 90% van de tijd stil op de stoep staat? Naast het feit dat het duurzamer is om een auto te delen (vooral als deze elektrisch is), kan dit voor veel Nederlanders ook financieel voordeliger zijn. Zeker nu veel bedrijven zijn overgestapt op een hybride model, waarbij je slechts enkele dagen naar kantoor hoeft. Uiteraard verschilt dit per situatie. Voor sommigen is een eigen auto onmisbaar, bijvoorbeeld vanwege gezinsbehoeften en de daarbij behorende flexibiliteit. Anderen gebruiken de auto maar af en toe, bijvoorbeeld voor een dagje naar het strand of een bezoek aan familie aan de andere kant van het land. Deze analyse is bedoeld om je aan het denken te zetten over welke optie het beste past bij jouw persoonlijke situatie.