De zomerperiode brengt niet alleen zon en vakantie, maar ook een toename van gescoorde namaakartikelen uit het buitenland met zich mee. Een kwart van de Nederlanders geeft dan ook toe meerdere nep items in hun bezit te hebben. Dit komt naar voren uit onderzoek van TrustDeals.
Toch wordt hier door 1 op de 10 Nederlanders over gelogen tegenover anderen. TrustDeals deed onderzoeknaar de merkperceptie van Nederlanders. Hiervoor werden 1.000 Nederlanders ondervraagd. Meer dan een derde van de Nederlanders zegt een voorkeur te hebben voor het dragen van merkkleding. Opvallend is dat voornamelijk mannen (45%) de voorkeur geven aan het dragen van een merkje op de borst ten opzichte van vrouwen (29%). Volgens modepsycholoog Anke Vermeer laten we met kleding op een non-verbale manier zien wie we zijn en kan het dragen van een bepaald merk dit versterken. "Een merk is niet alleen een naam, maar heeft vaak een hele identiteit om zich heen. Een identiteit waaraan een mens zich wil koppelen." Maar is die merkkleding dan officieel of dragen we gerust een namaak item?
Echt vs nep
Een kwart van de respondenten (25%) geeft openlijk toe meerdere nep items in hun kast te hebben. Opvallend is dat één op de tien ondervraagden bekent over deze kledingstukken gelogen te hebben tegenover anderen. "Dure merken worden vaak geassocieerd met een bepaalde identiteit en kunnen een gevoel van status geven. Echter is merkkleding vanwege de prijs niet voor iedereen toegankelijk. Sommige mensen ervaren druk om ergens bij te horen, maar hebben niet het budget voor originele merkitems. Men kan dan voor namaakproducten kiezen, soms zonder te benoemen dat het nep is," aldus de modepsycholoog.Uit de cijfers blijkt dat een op de zes Nederlanders inderdaad specifieke merkkleding draagt om ergens bij te horen en 23% ziet het dragen van merkkleding als een statussymbool.
Merken als statussymbool
Waar merkkleding voor sommigen niets meer is dan een nietszeggend plaatje op de borst, is het voor anderen een krachtig statement. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 29% van de Nederlanders zegt dat het merk wat je draagt veel zegt over wie je bent als persoon. Daarnaast geeft een op de vijf Nederlanders (22%) aan een boost te krijgen in hun zelfvertrouwen wanneer zij merkkleding dragen.
Sociale druk
Merkkleding dragen we dus graag, maar vaak gaat dit samen met een hoger prijskaartje. 62% koopt dan ook alleen merkkleding wanneer er een goede korting is. Dit geldt vooral voor de leeftijdsgroep van 18-34 jaar (66%). Verder blijkt 53% merktrouw te zijn, zelfs wanneer andere merken verleidelijke aanbiedingen hebben.Hoewel sociale media, vrienden en reclames proberen hun invloed uit te oefenen op onze kledingkeuzes, zijn Nederlanders niet altijd zomaar te verleiden. Slechts 15% geeft aan zich mee te laten slepen door de invloeden van social media. Bewonder jij wel eens de kledingstukken van je vrienden? Bijna een op de vijf respondenten geeft aan zich te laten overtuigen door vrienden. Daarnaast laat 22% zich beïnvloeden door reclames, waarin beloftes en mooie plaatjes vaak verleidelijk zijn.
___________________________________________________________________________
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.000 Nederlandse respondenten.
Over TrustDeals
TrustDeals is een internationaal coupon- en dealplatform. TrustDeals zorgt dat wereldwijd miljoenen gebruikers eenvoudig kunnen besparen op hun online aankopen. Samen met de community, partners en ‘smart coupon technology’ verzamelt het bedrijf dagelijks duizenden coupons en deals van tienduizenden shops. TrustDeals is wereldwijd actief en één van de grootste Europese couponplatformen.