In 2025 moeten er tien keer meer laadpunten in parkeergarages zijn dan nu. Dat spreekt staatssecretaris Van Veldhoven af met het platform voor parkeren (Vexpan).
Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken. In ongeveer 2/3 van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren.
Concrete doestelling die de betrokken partijen vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10% van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is.
De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.