Van de BOVAG-garages die scooters repareren, is zeker de helft bereid scooters op te voeren. Dit blijkt uit onderzoek van actiegroep Scootervrij. “BOVAG faciliteert illegale scooters en draagt bij aan verkeersongelukken,” zegt Collin Molenaar van Scootervrij.
Scootervrij vroeg de BOVAG-garages per e-mail of zij bereid zijn een bromfiets op te voeren, zodat deze sneller gaat dan de wettelijke grens van 45 km per uur. 37 garages waren hiertoe bereid. Bij 11 andere garages was nader overleg nodig en bleef het onduidelijk of zij de scooter wilden opvoeren. Slechts 12 garages wezen het verzoek af.
Geroyeerd
BOVAG verklaart zelf een felle tegenstander te zijn van opvoeren. Volgens de lidmaatschapsvoorwaarden is het voor BOVAG-leden verboden om scooters op te voeren. Wanneer een lid dit toch doet wordt deze geroyeerd, laat BOVAG desgevraagd weten. Molenaar: “BOVAG doet alsof ze het tegengaan van opvoeren heel serieus neemt, maar in de praktijk is daar weinig van te merken.”
Illegaal
Het exacte aandeel scooters dat in Nederland is opgevoerde is onbekend, maar metingen laten zien dat 30 tot 80 procent van de scooters harder kan rijden dan toegestaan. Het is illegaal om op een opgevoerde scooter te rijden en de politie controleert dit steekproefsgewijs op straat. Er wordt momenteel niet gehandhaafd op garages die scooters opvoeren.
Meer ongelukken
Opgevoerde scooters stoten meer vervuilende stoffen uit en veroorzaken meergeluidsoverlast. Daarnaast is er bij scooters die harder rijden dan de maximum-snelheid een grotere kans op ongelukken. Opgevoerde scooters worden bovendien niet gedekt door de verzekering.