Analyse: ingrijpende uiterlijke veranderingen enorm populair op sociale media

Foto: Seeders
Misschien komt het je bekend voor: na een break-up of een andere ingrijpende gebeurtenis voelen sommige mensen sterk de behoefte om iets in hun uiterlijk te veranderen. Dit fenomeen wordt online steeds meer zichtbaar. Termen als ‘break-up-motivation’ en ‘revengebody’ blijven onverminderd populair op sociale media, zo constateert Haibu.
LANDELIJK, 17-03-2024 – Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: “Een drastische verandering in ons uiterlijk gaat vaak verder dan alleen een nieuwe look.”
Influencer en celebrity Khloe Kardashian riep bijna tien jaar geleden het begrip ‘revengebody’ in het leven. Dit betekent dat je wraak op iemand of meerdere mensen wil nemen door slank te worden en jezelf te transformeren. Denk hierbij aan pesters uit het verleden of bijvoorbeeld een ex-partner. De afgelopen jaren werd dit een heus begrip op social media.
Haibu analyseerde de online populariteit van uiterlijke aanpassingen na een ingrijpende gebeurtenis zoals een relatiebreuk. Hiervoor zijn verschillende sociale media platformen geanalyseerd. Vooral op Instagram en TikTok kun je de revengebody’s met regelmaat spotten, de hashtag #revengebody telt op Instagram al meer dan 161.000 berichten. Dat een relatiebreuk dé reden is om eens flink aan het werk te gaan, laat ook de populaire hashtag #breakupmotivation zien, met ruim 117.000 posts.
Goed in je vel
Maar wat is eigenlijk de psychologische reden achter de behoefte om iets aan je uiterlijk te veranderen na bijvoorbeeld een break-up? Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat een drastische verandering in ons uiterlijk vaak verder dan alleen een nieuwe look. “Traditioneel geldt beauty als een middel om er beter uit te zien. Maar dat kan ten koste gaan van de authenticiteit. Toch is het voor veel mensen een manier om zich creatief te uiten.”
Een ander kapsel, ineens veel afvallen of een nieuwe kledingstijl aanmeten. Zulke keuzes kunnen allerlei aanleidingen hebben. Wessels vervolgt: “Sommige mensen zoeken een frisse start, anderen maken ontwikkelingen door en vinden daar een nieuwe stijl bij passen. Een nieuw kapsel kan bijvoorbeeld bijdragen aan het zelfvertrouwen dat iemand ervaart, omdat het een uiting is van wie zij graag willen zijn. Je uiterlijk weerspiegelt vaak hoe je je van binnen voelt. Als je innerlijke identiteit en uiterlijk overeenkomen, geeft dat zelfvertrouwen. Het betekent eigenlijk: “Ik begrijp wie ik ben en dat straal ik uit.”
Zelfverzekerder en assertiever
Daarnaast zegt Wessels dat verschillende looks ook effect kunnen hebben op de manier hoe anderen ons zien. “Zo kunnen mensen met een kort kapsel bijvoorbeeld als zelfverzekerder en stelliger worden gezien, terwijl mensen met lang haar vaak als vriendelijker en zachter worden ervaren. Deze percepties kunnen invloed hebben op de manier waarop anderen ons benaderen, en indirect ons gedrag beïnvloeden.”
Bekijk hier alle resultaten van de analyse naar de online populariteit van uiterlijke aanpassingen.
___________________________________________________________________
Verantwoording analyse
De analyse is gebaseerd op het aantal geplaatste foto’s en video’s op Instagram en TikTok met specifieke hashtags. De data is verzameld in de eerste week van maart 2024.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen