Hoe ga je kritisch en actief om met media? Hoe trek je een grens als je online vervelend of kwetsend gedrag tegenkomt? Veel Nederlanders vinden dat we online socialer met elkaar om moeten gaan. Daarom staat dit jaar de Week van de Mediawijsheid in het teken van online sociaal gedrag.
EMMELOORD, 31-10-2023 - Maar liefst 70% van de Nederlanders zou graag zien dat we socialer zijn in de digitale omgang met elkaar. Daarom roept Mediawijsheid bedrijven, gemeenten, bibliotheken, platformen en individuen op om een grens te trekken bij kwetsend online gedrag. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je online op een respectvolle manier kan blijven zeggen wat je denkt. Zo blijft de digitale wereld een fijne plek voor iedereen. Maar hoe doe je dat?
FlevoMeer Bibliotheek Noordoostpolder sluit naar aanleiding van de Mediaweek aan met de activiteit ‘online gamen, hoe doe je dat?’ met een activiteit waar Jacco Seijbel en Larissa Brouwer op een groot scherm Minecraft komen spelen. Hierbij is het mogelijk om aan te sluiten bij de game of vragen te stellen over online gaming. Wat kan en mag in de in de gamewereld? Wat mag niet? Of is alles toegestaan? Voor ouders en grootouders een mooi moment om inzicht te krijgen in de wereld van online gaming. Voor jonge spelers is het een mooi moment om te leren van een deskundige speler.
Verder zal graphic designer en illustrator Larissa Brouwer van Laurocoronatus laten zien hoe zij in opdracht avatars ontwerpt. Hierbij wordt laten gezien waar een avatar aan moet voldoen volgens de speler. Er zullen verschillende werken van haar te zien zijn in de bibliotheek.
De activiteit vindt plaats op zaterdag 11 november van 13:30 tot 15:30 in de bibliotheek.
Deelnemers hoeven voor de tijd geen kaartje te reserveren en de deelname is gratis. Voor de activiteit ‘online gamen, hoe doe je dat?’ is er de mogelijkheid voor deelnemers om een eigen laptop mee te nemen.
Over:
De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over kritisch en actief omgaan met media. Dit jaar staat de campagne voor de derde keer op rij (10 t/m 17 november) in het teken van online (pro)sociaal gedrag. De campagne wordt ondersteund door:
- Koninklijke Bibliotheek
- Netwerk mediawijsheid
- Mediasmarties
- Cubiss
- Stichting discussiëren kun je leren
- (MediaMasters)