Deel schadeclaims stroomstoring Flevoland vervroegd afgehandeld

Foto: Liander

Een groot deel van de schadeclaims die zijn ingediend na de stroomstoring in Flevoland van 2 september wordt vervroegd afgehandeld. Claims tot een bedrag van 3.500 euro, die zijn ingediend door consumenten en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting, worden op korte termijn verwerkt door netbeheerder Liander.

FLEVOLAND, 26-12-2022 – Wanneer de claim terecht is, gaat Liander over tot het uitbetalen van een vergoeding. Hierover ontvangen consumenten automatisch bericht. Samen met de landelijke netbeheerder TenneT maakte Liander vandaag ook de tussentijdse bevindingen van het onderzoek naar de storing bekend.

Op vrijdagmiddag 2 september ontstond op een elektriciteitsstation in Dronten brand na een kortsluiting met als gevolg een stroomstoring in een deel van Flevoland. Zo’n 300.000 woningen en bedrijven zaten korte tijd zonder stroom. De impact van de storing was echter groot. Zo is schade ontstaan bij mensen thuis en reden er ruim drie maanden geen treinen tussen Lelystad en Dronten.
Afhandeling claims van start 
Bij Liander zijn sinds de storing ruim 800 claims binnengekomen van consumenten en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting. Het gaat daarbij voornamelijk om apparaten in huis die kapot zijn gegaan. Getroffen huishoudens en bedrijven wachten sinds de stroomstoring op duidelijkheid over de afhandeling van de door hen gemelde schade. Dat dit enige tijd heeft geduurd, heeft mede te maken met het nog lopende onderzoek naar de storing.
Ondanks dat het onderzoek nog niet volledig is afgerond, wil Liander deze mensen graag zo snel mogelijk tegemoetkomen en informeren. Daarom is besloten dat het merendeel van deze schadeclaims op korte termijn wordt beoordeeld en afgehandeld. Dit geldt voor bewoners en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting in het gebied waar de stroomstoring heeft plaatsgevonden. Mensen die een schadeclaim hebben ingediend, ontvangen binnenkort een brief over de verdere afhandeling van hun claim.
Daarnaast zijn er claims ingediend door bedrijven met een grootverbruikaansluiting. Zij hebben al een reactie van Liander ontvangen. Netbeheerders hebben met grootverbruikers in de overeenkomst voor de dienstverlening afgesproken, dat er bij een stroomonderbreking of verstoring geen vergoeding van schade wordt betaald.
Onderzoek naar oorzaak 
De landelijke netbeheerder TenneT laat momenteel een onafhankelijk onderzoek doen naar de storing. Hierbij is ook Liander betrokken, evenals toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Doel van dit onderzoek is om duidelijkheid te krijgen over wat er is gebeurd en hiervan te leren.
Donderdag zijn de tussentijdse bevindingen van dit onderzoek bekendgemaakt. Meer over het onderzoek is hier te lezen. Eind januari worden de uitkomsten van het definitieve onderzoeksrapport verwacht.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen