De provincie Flevoland voert samen met de andere provincies campagne om het grote publiek te informeren waar de provincie over gaat. De uitgangspunten hierbij zijn: Wat doet de provincie? En: wat zijn de maatschappelijke opgaves? In De Provincie Kiest campagne staan tegenstellingen centraal.
FLEVOLAND, 13-12-2022 - Deze stellingen hebben betrekking op het alledaagse leven. Aan de hand van de stellingen dagen de provincies iedereen uit na te denken welke van de stellingen de voorkeur heeft. Zo laten we als provincie zien hoe lastig deze afweging is.
Deze landelijke campagne loopt tot eind 2022, daarna volgt per provincie de eigen campagne voor de provinciale verkiezingen die op 15 maart 2023 plaatsvinden. In de campagne worden 4 verschillende thema’s verspreid over 4 opeenvolgende weken. Deze thema’s zijn: Mobiliteit, Ruimte, Wonen en Energie.
Leggen we een fietspad aan en proberen we daarmee het fietsgebruik te bevorderen of kiezen we voor het verbreden van de weg met een extra rijstrook? Provincies komen voor onder andere dit dilemma te staan als het gaat om het thema “mobiliteit”.
Het verschil kan bijna niet groter zijn: maken we bedrijvigheid mogelijk of bieden we ruimte aan een recreatieplas? Kiezen we voor het verkorten van aanvoerroutes of bieden we ruimte aan (water) sporten in de nieuw aangelegde recreatieplas? Zo simpel ligt de keuze voor provincies niet helaas.
Waar bouwen we nieuwe woningen en waar kiezen we voor het behouden of het aanleggen van natuur? Ook dit zijn onderwerpen waar de provincie over gaat en besluiten over neemt. Misschien is het voor jou geen lastige vraag, maar voor provincies spelen er vele factoren mee.
Het thema “energie” speelt een grote rol in het beleid van de Nederlandse provincies. Dit zorgt voor veel dilemma’s. Kiezen we voor het bouwen van een energieopslag of kiezen we voor windmolens?