Proefinstallatie batterij waterstofbromide op gemeentewerf

Op het terrein van de gemeentewerf in Emmeloord komt in 2020 een waterstofbromide-flowbatterij van Elestor te staan. Het gaat om pilot.

De testen in Emmeloord zijn onderdeel van een groter plan om deze vorm van energieopslag mogelijk te maken als cruciaal onderdeel van de energietransitie. Om alle opgewekte energie uit wind- en zonneparken nuttig te besteden, zal energie opgeslagen moeten worden en gedurende de dag en nacht verdeeld worden. Hiervoor zijn innovaties op het gebied van batterijen nodig.

Proefinstallatie op gemeentewerf

Op het terrein van de gemeentewerf in Emmeloord wordt een proefinstallatie van de batterij geplaatst. Er wordt getest om op een innovatieve en op termijn betaalbare manier grootschalig elektriciteit op te slaan. Deze proef is een initiatief van een consortium dat uit meerdere partijen bestaat.

De gemeente Noordoostpolder heeft zich in 2017 opgeworpen als initiatiefnemer om een dergelijke batterij in haar gemeente als proefopstelling te faciliteren. De gemeente heeft de Coöperatie Energiepioniers Noordoostpolder gevraagd om deel te nemen in het project om onder meer de communicatie en presentatie voor haar rekening te nemen.

Sinds 2017 is een projectteam vanuit meerdere partijen gestart om de proefinstallatie voor te bereiden. De ambitie was destijds dat eind 2018 de proef in Emmeloord van start zou kunnen gaan. Dat proces is vertraagd omdat innovaties niet altijd even goed voorspelbaar zijn en het opschalen van de batterij complexer bleek dan verwacht. Hierdoor is de planning uitgelopen. Toch hebben de resultaten veel nieuwe inzichten verschaft die de ontwikkeling van de batterij zeer ten goede komen.

Het project is een vervolg op de succesvolle FleXtore I pilot die eerder met een 1 kW waterstofbromide flowbatterij in Deventer is uitgevoerd. De in Emmeloord te plaatsen batterij is ontworpen voor een vermogen van 50 kW, maar zal met een lager vermogen worden getest. Voor de fundamentele werking van het systeem maakt dat geen verschil: een grote batterij heeft meer membranen (= meer vermogen, meer kWs) en grotere elektrolyt- en waterstoftanks (meer capaciteit, meer kWhs), maar de fundamentele werking is niet anders dan die van een kleiner systeem.

Omdat de batterij een belangrijk onderdeel is om over te gaan op duurzame energie, heeft het rijk subsidie beschikbaar gesteld om deze batterij onder praktische condities te kunnen testen. De deelnemende partijen dragen daar zelf voor een fors deel financieel aan bij.

Bromide in plaats van lithium

De meeste batterijen maken gebruik van lithium, een grondstof die beperkt beschikbaar is, en die door de hoge energiedichtheid juist uitermate geschikt is voor mobiele toepassingen. Mede om deze reden is er bij de batterij die in Emmeloord getest wordt gekozen voor bromide.

Bromide komt in vele gedaantes voor, vooral in zeeën en oceanen. Ook is het in enorme hoeveelheden beschikbaar en daardoor erg goedkoop – niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Dat gegeven maakt het mogelijk om tot hele lage opslagkosten per kWh te komen en precies dat is er nodig om de energietransitie een boost te geven.

De huidige proefversie is al getest in Arnhem. Het ligt in de lijn der verwachting om al in de nabije toekomst systemen te bouwen met een honderd keer grotere opslagcapaciteit. Alle kennis en inzichten die in de afgelopen twee jaar zijn opgedaan in het FleXtore II project hebben een belangrijke waarde om deze ontwikkelingen verder vorm te geven en te versnellen.

Voor meer informatie: [email protected]

 

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden