Leden en niet-leden van de Fietsersbond hebben zich uitgesproken over een peiling over de fietshelm. Er blijkt geen radicaal verzet tegen een helmadvies, maar wel bestaat de vrees dat het een hellend vlak is naar een plicht. En de algemene consensus is juist dat het een persoonlijke keuze moet blijven. Mensen vinden het vooral een goed idee om anderen te adviseren een helm te dragen. Mensen op een stadsfiets vinden het een uitstekend idee voor mensen met een e-bike en ouderen vinden het iets voor kinderen.
Het overgrote deel vindt het opzetten van een helm een persoonlijke keuze van mensen. Het dragen van een fietshelm verplichten voor alle fietsers ziet dan ook het merendeel niet zitten. De weerstand tegen een helmplicht is wel groter onder de Fietsersbond-leden dan onder de niet-leden die deelnamen aan het onderzoek.
‘Als kinderen een helm op moeten, krijgen ze het gevoel dat fietsen iets gevaarlijks is’
Voor drie doelgroepen (kinderen, ouderen en e-bikers) is er wel een meerderheid voor een dringende advisering over helmen. Veel mensen zien een helmadvies meer zitten voor specifieke doelgroepen waar zij zelf geen onderdeel van uitmaken. Zo zeggen niet-leden, die vaker zelf een e-bike hebben, dat zij niet denken dat e-bikers er beter aan doen een helm op te zetten.
Een fietshelmplicht bevestigt het beeld dat fietsen gevaarlijk is en zal snel tot een afname van fietsen leiden.
‘Jong geleerd, is oud gedaan’ wordt op verschillende manier geïnterpreteerd. De ene vindt dat jongeren moeten opgroeien met het idee dat het normaal is een helm te dragen, terwijl anderen juist vinden dat
fietsen daarmee wordt afgespiegeld als iets gevaarlijks. ‘'Laat kinderen vrijuit hun gang gaan en ervaring opdoen in het verkeer.'' Door het bijbrengen van de unieke Nederlandse fietscultuur blijft het aantal ongelukken beperkt.
Helmplicht voor bromfietsers heeft vooral geleid tot een afname van bromfietsgebruik. Niet uitgesloten moet worden dat voorvechters van een fietshelmplicht hetzelfde voor ogen hebben met fietsgebruik.
De meningen over de effectiviteit van helmen zijn eveneens verdeeld, zeker bij lagere snelheden. ‘'De meeste helmen die nu op de markt zijn, zijn ontworpen voor wielrenners. Er is dus nader onderzoek nodig, ook naar het gedrag van fietsers. Gaan Nederlanders inderdaad minder fietsen als ze een helm op moeten zetten of nemen ze dan wellicht zelfs meer risico’s vanwege het gevoel van veiligheid. Ook zien velen de helm slechts als een van de instrumenten in een breder kader om de verkeersveiligheid te vergroten. Laat mensen eerst goed leren opstappen en afstappen, daar valt veel meer mee te winnen.’'