Als iedere Nederlandse automobilist overdag licht zou voeren, kunnen op jaarbasis 30 doden en 500 ernstige verkeersgewonden worden voorkomen. Naast veiligheid kent autoverlichting ook een aantal grote ergernissen. Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over autoverlichting. Hier vind je de drie belangrijkste ergernissen en de regels die daarbij horen.
De voornaamste oorzaken van verblinding door autokoplampen zijn verkeerde afstelling, het gebruik van verkeerde lampen of verkeerde montage van de lamp. Soms lijkt het of auto’s xenonverlichting hebben, maar is er in werkelijkheid sprake van goedkope halogeenlampen. Deze geven veel strooilicht en dat kan zorgen voor een verblindend effect. Sommige auto's hebben tegenwoordig een groot-licht-stand die er automatisch voor zorgt dat de tegenligger niet wordt verblind. LED-techniek maakt dit mogelijk. Ook rijden veel automobilisten met kapotte verlichting.
Zorg dat je eigen koplampen goed staan afgesteld en dat ze het doen: Check dit door op ongeveer 20 meter van een raam te parkeren en naar de reflectie van je lampen te kijken.
Van fabriekswege gemonteerde xenonverlichting zorgt, mits goed afgesteld, niet voor overlast bij overige weggebruikers. Die lampen voldoen immers aan de wettelijke voorschriften zoals die in de Europese regelgeving is vastgelegd. Inmiddels worden steeds meer nieuwe personenwagens van LED-verlichting voorzien. Hetzij als dagrijverlichting, hetzij als dim- en grootlicht. Het zicht voor de bestuurder van de auto is daardoor beter dan met gewone (halogeen) gloeilampen.
Bij veel auto's met dagrijverlichting branden de achterlichten niet en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Automobilisten moeten er dan zélf aan denken om bij invallende duisternis en/of mist over te schakelen naar dimlicht. En dat wordt wel eens vergeten, Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, is deze ‘fout’ gecorrigeerd. Vanaf die datum mogen de achterlichten van nieuwe auto’s tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.
Als iedere Nederlandse automobilist overdag licht zou voeren, kunnen op jaarbasis 30 doden en 500 ernstige verkeersgewonden worden bespaard. Dagrijverlichting heeft ook nadelen: een hoger brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot die daarmee voor het milieu gepaard gaat. Die gevolgen kunnen echter aanzienlijk worden beperkt door energiezuinige lampen te gebruiken.
Veel mensen vinden het vervelend dat zij niet zelf de lampjes van de autokoplamp kunnen verwisselen. Bij veel auto’s is dat onmogelijk geworden, simpelweg omdat je er zonder speciaal gereedschap niet bij kunt. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid, onnodige autokosten én de kans op verkeersboetes heeft de ANWB zich hard gemaakt voor Europese regelgeving om dit probleem op te lossen. Vanaf 2009 moeten autofabrikanten hun nieuwe modellen zo ontwerpen, dat automobilisten zélf in staat zijn hun lampen te vervangen.