Is de N50 onveilig? De grote boosdoener is afleiding in het verkeer en dan vooral de mobiele telefoon

Handheld bellen in de auto is levensgevaarlijk, voor jezelf maar ook voor anderen
Handheld bellen in de auto is levensgevaarlijk, voor jezelf maar ook voor anderen
Foto:

Keer op keer controleert de politie langs de N50, de dodenweg langs Kampen waar met de regelmaat ongelukken gebeuren. De laatste controle was weer onthutsend. ‘Om te huilen’ zegt de politie over het aantal bekeuringen dat wordt uitgedeeld voor het handheld bellen achter het stuur.

Deze week controleerden agenten 2,5 uur langs de N50 en maar liefst gingen 55 bestuurders op de bon voor het in de hand houden van een telefoon. Het schijnt dat de automobilist ‘er schijt’ aan heeft dat afleiding in het verkeer de grootste boosdoener is en simpelweg de telefoon in de hand houdt tijdens het rijden. Het zijn niet alleen dure bekeuringen van 350 euro, maar het is domweg levensgevaarlijk.

Ook in juni controleerde de politie en toen gingen er maar liefst tachtig automobilisten op de bon voor het handheld bellen. Dit waren er meer dan alle andere boetes bij elkaar. En paar weken daarvoor gingen 86 automobilisten op de bon voor het vasthouden van een telefoon. Kort gezegd: het is geen incident dat mensen met gevaar voor eigen leven, en dat van anderen, over de N50 rijden.

Artikel 5

Volgens deskundigen is een groot deel van die ongevallen te wijten aan smartphonegebruik. Veilig Verkeer Nederland (VVN) schat dat percentage zelfs op een kwart. Het gebruik van een mobiele telefoon valt nu nog onder roekeloosheid en wordt dus beboet. Wellicht moet het handheld rijden onder artikel 5 gaan vallen.  Artikel 5 van de Wegenverkeerswet bepaalt dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dat betekent dat het rijbewijs wordt ingevorderd en dat men de auto kan laten staan. Dat zou bij Kampen betekenen dat er een file komt te staan van onbeheerde auto’s waarvan de bestuurder niet verder mag rijden.

  • Voorlopig blijft het voor de politie dweilen met de kraan open om zoveel mogelijk bellers in de auto te bekeuren. Terwijl een houder in de auto een of twee tientjes kost.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen