Teleurstellende verkiezingscampagne wordt vaak ‘aangepakt’ met nieuw logo

Foto: Wikimedia Commons

Een verkiezingsverlies van meer dan 50 procent van de stemmen gaat achteraf in drie van de vier gevallen samen met een verandering in het partijlogo. Na een groot verlies kiezen politieke partijen er vaak voor om de stijl van hun logo te wijzigen.

Opvallend: voorafgaand aan een teleurstellende verkiezingsuitslag werden juist nooit grote logo-veranderingen doorgevoerd. Dit, en meer blijkt uit analyse door FLYERALARM van de logo’s van landelijke politieke partijen.

De online drukkerij analyseerde de partijlogo’s van huidige zittende partijen van 1946 tot en met 2021 op basis van historische verkiezingsposters en affiches van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP).

Verandering en verkiezingswinst gaan hand in hand
Politieke partijen veranderen vooraf aan een grote verkiezingswinst vaak hun logo. In bijna 6 op de 10 gevallen waarbij een partij minstens 20% meer stemmen behaalde, was dit namelijk het geval. Uit de analyse blijkt ook dat bij grote verkiezingswinsten met meer dan 50% meer stemmen zelfs 63% van de partijen enige vorm van logowijziging doorvoerde.

Progressieve versus conservatieve partijen
Progressieve partijen veranderen vaker hun partijlogo dan conservatieve partijen. De PvdA heeft gemiddeld gezien het vaakst haar logo gewijzigd. Het CDA heeft daarentegen haar partijlogo door de jaren heen nauwelijks gewijzigd. Opvallend is dat het CDA juist in de recente jaren hun logo enkele keren heeft aangepast tijdens een periode van relatief magere verkiezingsresultaten.

Bekijk de volledige analyse met een overzicht van alle partijlogo’s op: https://www.flyeralarm.com/lp/nl_nl/content/logos-politiekepartijen

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen