Ruim de helft van de Nederlanders (55%) heeft een sim only-abonnement: een abonnement zonder toestel. Nederlanders doen tegenwoordig namelijk steeds langer met hun mobiele telefoon.
NEDERLAND, 01-07-2021 Dat we minder vaak van telefoon wisselen komt vooral door gebrek aan interessante innovaties, wat de aanschaf van een nieuw toestel minder interessant maakt. Onrust over het stukgaan van onze mobiele telefoon is niet meer nodig: we hebben in Nederland ruim 25 miljoen reservetelefoons. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Als antwoord op de stijgende vraag naar de beste sim only-abonnementen, heeft Pricewise een eigen sim only-vergelijker toegevoegd aan de website.
Meer sim only door langere levensduur toestellen
Tegenwoordig gaan mobiele telefoons langer mee. Zo gebruikte ruim de helft van de Nederlanders (56%) hun vorige toestel drie jaar of langer. Dat is langer dan de maximale looptijd van een abonnement, waardoor mensen vaker voor sim only kiezen.
Deze langere levensduur van mobiele telefoons is vooral te danken aan het gebrek aan interesse in nieuwe toestellen. Bijna 40% van de Nederlanders vond de smartphone-innovaties van vroeger interessanter dan die van nu. Daarnaast vindt bijna de helft (46%) een goedkoper abonnement belangrijker dan een nieuwe telefoon.
Lagere kosten, hogere hypotheek
Naast lage kosten, heeft sim only nog een groot ander voordeel. Hiermee voorkom je namelijk een negatieve BKR-registratie, die je vaak wel hebt bij een abonnement met toestel op afbetaling. De BKR-registratie is voor bijna een derde van de Nederlanders reden om te kiezen voor sim only.
Malou Berns, productspecialist sim only bij Pricewise: “Sinds 1 mei 2017 heb je een negatieve BKR-registratie als de kosten voor de telefoon die je bij je mobiele abonnement afbetaalt hoger zijn dan € 250,-. Dit heeft weer gevolgen voor de hoogte van een toekomstige lening, zoals een hypotheek. Met een sim only-abonnement voorkom je deze registratie en houd je je maandelijkse kosten laag.”
Hulp bij juiste keuze sim only-abonnement
Berns: “We zien dat telefoons tegenwoordig vaker worden gebruikt tot ze echt op zijn, tenzij ze stukgaan door bijvoorbeeld val- of waterschade. Innovaties in de toestelspecificaties volgen elkaar niet meer in zo'n hoog tempo op als vroeger. Omdat steeds meer mensen op zoek zijn naar een sim only-abonnement en wij hen willen helpen bij het maken van een juiste keuze, hebben we de sim only-vergelijker live gezet. Deze toevoeging past bij onze strategie, waarbij we ons productaanbod verbreden en nieuwe vergelijkers lanceren op onze vergelijkingssite.”