Tijdens de renovatie van de monumentale Poldertoren zijn onverwacht constructieve uitdagingen aan het licht gekomen. Vooral de scheurvorming in de gevels blijkt groter en complexer dan voorzien.
Om de renovatie voort te zetten, is aanvullende financiering noodzakelijk.
Hoe is dit ontdekt?
Voor de start van de renovatie van de Poldertoren zijn uitgebreide inspecties uitgevoerd. Onder meer visuele inspecties, thermografie en drone-opnames van de gevels. Ondanks de hoge resolutie en inzoommogelijkheden van de dronebeelden, wordt de volledige aard en omvang van de scheurvorming pas duidelijk tijdens de uitvoering. Bij het openbreken van de gevels trof het bouwteam recentelijk meer en diepere scheuren aan dan verwacht. In overleg met de constructeur is afgelopen week een herstelplan opgesteld.
Bijzondere constructie zorgt voor extra uitdagingen
De Poldertoren heeft een bijzondere constructieve opbouw. Tijdens de werkzaamheden werd duidelijk dat in de gevels circa 7.000 meter betonnen drainagepijpen zijn ingemetseld, zonder dat hiervan documentatie bestaat. De scheuren concentreren zich grotendeels rondom deze pijpen, vooral in de hoeken (de zwakste punten) van het metselwerk. Deze relatie tussen scheurvorming en drainagepijpen werd vastgesteld bij het openhakken van de gevels, een ‘onderzoeksresultaat’ die pas beschikbaar is tijdens de uitvoering.
Vervolg en financiering
Door de uitvoering van de beoogde extra werkzaamheden uit het herstelplan worden alle subsidievoorwaarden nageleefd, terwijl het monumentale karakter van de Poldertoren op een toekomstbestendige manier wordt hersteld en behouden. Deze aanpak voorkomt dat er binnen enkele jaren opnieuw ingrijpende en kostbare werkzaamheden nodig zijn.
De gemeenteraad stelde eerder al een krediet beschikbaar voor de renovatie. Voor de extra maatregelen is bij de raad een aanvullend krediet van €655.352 gevraagd. Draisma Bouw kan hiermee op korte termijn door met het wind- en waterdicht maken van de toren, het constructief versterken ervan en het gereedmaken voor de toekomst. De verwachting blijft dat oplevering van het project in het eerste kwartaal van 2026 plaatsvindt.





