Tussenoplossing schoonmaakondersteuning vanaf 1 augustus

Foto: publicdomainpictures.net

De regels rondom de huishoudelijke hulp in Noordoostpolder worden per 1 januari 2017 aangepast. Voor de tussenliggende periode vanaf 1 augustus 2016 geldt een tijdelijke regeling.

Onlangs sprak de bestuursrechter van de Centrale Raad van Beroep zich uit over de schoonmaakregelingen die gemeenten in 2015 maakten. Deze uitspraak heeft nieuwe informatie gegeven waarmee burgemeester en wethouders vanaf 1 januari 2017 de regels rondom de huishoudelijke hulp willen aanpassen. Hier moet de gemeenteraad zich op 4 juli nog over buigen.

Voor het komende half jaar wil het college een tussentijdse regeling aanbieden om de inwoners zo goed en zo gelijk mogelijk te helpen.

Gemeente betaalt

Inwoners die nu gebruik maken van schoonmaakondersteuning en inwoners die hier gebruik van willen gaan maken, vallen allemaal onder een tijdelijke regeling. Die houdt in dat de gemeente de kosten op zich neemt. Na de tijdelijke regeling gaat vanaf
1 januari het nieuwe beleid in.

De inwoners die nu al een schoonmaakhulp hebben, kunnen deze vertrouwde hulp behouden via de tijdelijke regeling waarbij ze de hulp betalen met een persoonsgebonden budget (pgb). De inwoners die nu een contract hebben met ZONL voor schoonmaakondersteuning ontvangen hierover een gezamenlijk bericht van de gemeente en ZONL. Ook in deze situatie kan de inwoner zijn vertrouwde hulp behouden.

Zelf aanvragen

De gemeente kan inwoners niet zomaar omzetten naar de nieuwe Wmo-regeling. 
Dit moet men zelf aanvragen. De Wmo-consulenten bieden hierbij hulp wanneer mensen dit niet zelfstandig kunnen. Deze aanvraag is nodig om de uitbetaling aan de schoonmaakhulpen te regelen.

Inwoners die een gehele of gedeeltelijke compensatie ontvangen voor de kosten van schoonmaakondersteuning via de bijzondere bijstand, krijgen op zeer korte termijn een brief met informatie over de tijdelijke regeling. Overige inwoners die in aanmerking komen voor schoonmaakondersteuning kunnen contact opnemen met Via (het informatiepunt van de gemeente) op nummer (0527) 633 911.

Gunstig tarief schoonmaakhulpen

Om de tijdelijke regeling te kunnen uitvoeren, moest de gemeente eerst een tarief voor het persoonsgebonden budget vaststellen. Dit budget wordt door de gemeente bekostigd maar door de Sociale Verzekerings Bank (SVB) uitbetaald. Met dit geld kunnen inwoners de schoonmaakhulp inhuren.

Het college koos voor een gunstig tarief van € 14 voor de schoonmaakhulpen. Op deze manier kan iemand zijn vertrouwde hulp behouden ook als die niet in dienst is bij een thuiszorgorganisatie.

Tijdsdruk

Door de besluitvorming zo vlak voor de zomer staat er tijdsdruk op de uitvoering van de tijdelijke regeling. De gemeente start onmiddellijk met de wijzigingen, maar is daarbij ook afhankelijk van de medewerking van inwoners en de SVB die het persoonsgebonden budget uitbetaalt.

Omdat meerdere gemeenten dezelfde regeling invoeren, ligt er ook meer druk bij de SVB. Gemeente Noordoostpolder doet er echter alles aan om de gegevens zo snel mogelijk te verwerken en vraagt inwoners zo spoedig mogelijk een aanvraagformulier in te vullen wanneer zij hier gebruik van willen maken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen