Gemeenten Flevoland scoren landelijk slechtst op afhandeling mailcontact

Foto: Pixnio.com

Gemeenten in Flevoland presteren landelijk het slechtst bij het afhandelen van eenvoudige vragen per mail. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten met e-mailafhandeling zijn getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens.

FLEVOLAND, 16-08-2022 – Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden. In de provincie Flevoland heeft één van de zes gemeenten geen e-mailadres op de website vermeld. Met een percentage van 17% ligt dat onder het landelijk gemiddelde van 25%.

In de gemeente Almere, waar geen e-mailadres op de website staat, is het echter ook voor het stellen van een eenvoudige vraag verplicht om (ook indien onnodig) een adres te delen. Op het gebied van privacy levert dit dus mogelijk barrières op.

De gemeenten Dronten, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde hebben geen ontvangstbevestiging gestuurd.

Onduidelijkheid over ontvangst vraag

Hierdoor komt het percentage gemeenten die geen ontvangstbevestiging sturen op 67%, wat het hoogste percentage onder alle Nederlandse gemeenten is. De e-mailgedragslijn voor overheden verplicht gemeenten om wel een ontvangstbevestiging te sturen.

Afhandeling mailcontact is ondermaats

Ook met niet op tijd antwoorden (50% van de gemeenten) en na drie weken nog steeds geen antwoord sturen (33%) komt Flevoland als slechtst presterende provincie uit de bus. Wel hebben de gemeenten Noordoostpolder, Almere en Lelystad op tijd geantwoord en heeft de gemeente Dronten binnen één week een antwoord gestuurd.

De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op:

https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten/

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen