Gemeente krijgt één sociaal loket

Foto: mhpublicaties.nl

Gemeente Noordoostpolder is bezig met het inrichten van één toegang voor sociale vragen en ondersteuning.

Doelstelling is één centrale locatie met kennis en informatie over het veelzijdige aanbod van zorg, voorzieningen en regelingen. Afgelopen dinsdag stemde het college in met het uitvoeringsplan. Vanaf september moeten inwoners al bij het sociaal loket terecht kunnen.

Voorkomen staat voorop

Wethouder Marian Uitdewilligen: “Op een laagdrempelige manier willen we inwoners de ruimte geven om uiteenlopende vragen te stellen waar ze zelf niet uitkomen. Bijvoorbeeld wanneer er zorgen zijn over de kinderen, een partner, het inkomen of over schulden. Door een eenvoudige toegang in te richten voor alle sociale en financiële vragen willen we voorkomen dat inwoners te lang met hun vragen rondlopen. Door eerder met elkaar in verbinding te zijn, kunnen we als gemeente ook de groei van duurdere zorg voorkomen”.

Eén laagdrempelige toegang

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een zorgvraag het liefst telefonisch contact opnemen of ergens binnen kunnen lopen. In het gemeentehuis wordt daarom een ‘huiskamer’ ingericht waar inwoners met vragen welkom zijn. En er komt één telefoonnummer voor alle vragen.

De sociale professionals die bij het sociaal loket gaan werken geven informatie en advies, maar verwijzen ook door naar sociale voorzieningen, maatwerkoplossingen of Sociaal Team Noordoostpolder. Zij zijn in september ook bereikbaar voor professionals met vragen.

De gemeente is nog op zoek naar een definitieve naam voor het sociaal loket. Inwoners die tips hebben kunnen deze voor 1 juli mailen aan [email protected]

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden