Agrico: professionaliteit verhogen

Rassenshow Agrico
Rassenshow Agrico
Foto: Klaas Eissens

Tijdens de jaarlijkse rassenshow op 7 en 8 november bij haar Researchbedrijf in Bant presenteerde Agrico haar nieuwe innovatieve rassen en inspireerde ze bezoekers om samen te werken aan  maximale professionaliteit in de keten.

Goede groei is de kern van Agrico’s strategische koers. Deze groei wil ze bereiken door het leveren van de hoogste kwaliteit. Daarom investeert het bedrijf continu in het vergroten van kennis en in het delen ervan met als eindresultaat een professioneel product waarmee iedereen zijn voordeel kan doen.

Nieuw op de rassenlijst

Door onder andere innovatie op haar kweekbedrijf legt Agrico de kiem voor kwaliteit. Dit heeft dit jaar geleid tot de volgende vier nieuwe Agrico-rassen op de Nederlandse Rassenlijst: Lugano, gekweekt door Freek Vos. Lugano is een nieuw fritesras met uitstekende verwerkingskwaliteit, dat bovendien resistentie bezit tegen alle in Nederland bekende Pathotypen van zowel Globodera Rostochiensis als Globodera Pallida (AM Ro1,3)(Pa2,3); Corazon, gekweekt door SW Seeds. Corazon is een vrij vroeg consumptieras met een mooie rode schil en lichtgele vleeskleur; Paradiso, gekweekt door Martin Pot en Marco Klaver. Corazon is een consumptieras voor de traditionele markten in Noord-Afrika en Zuid-Europa. Het ras onderscheidt zich door zijn ovaallang gevormde knollen met een mooie schil. Levante, gekweekt door Agrico Research. Levante is één van Agrico’s ‘next generation’-rassen. Het is een excellent consumptieras met Phytophthora-resistentie en een extreem hoge opbrengst. Het ras onderscheidt zich verder door zijn prima smaak en zijn mooie schil.

Ook voor komende jaren heeft Agrico hoge verwachtingen van haar kweekbedrijf waar ze dankzij het nieuwe kassencomplex nog beter en efficiënter nieuwe rassen kan ontwikkelen voor de toekomst.

Spotlightrassen

Naast de nieuwe rassen lichtte Agrico tijdens de show nog drie andere jonge innovatieve rassen uit die de markt momenteel veroveren, te weten: Constance, een makkelijk groeiend consumptieras met een mooie schil. Het ras onderscheidt zich door een specifieke smaak en is geschikt voor verschillende bereidingswijzen; Vogue, een grof groeiend consumptieras bestemd voor traditionele markten. De uitstekende smaak en de fijne structuur maken dit ras bijzonder in dit specifieke marktsegment; Laudine, een hoog opbrengend consumptieras met een mooie gele schil. Het ras is naast het koken ook geschikt voor andere bereidingswijzen zoals: huisgemaakte frites, gebakken schijfjes en puree.

kennissessies

Een mooi voorbeeld van hoe Agrico werkt aan het verhogen van professionaliteit in de keten zijn de kennisssessies die zij tijdens de show organiseerde voor haar afnemers. Door het delen van kennis over haar rassen en andere onderwerpen wil Agrico bijdragen aan groei van de professionaliteit en samenwerking in de keten. De onderwerpen van de drie kennissessies waren: de aardappelmarkt van Turkije, professionaliteit in de keten en een toelichting op de spotligthrassen. 

themaland Turkije

De rassenshow stond dit jaar in het teken van themaland Turkije. Met dochterbedrijf AR Tarim heeft Agrico in dit land een professionele partner voor haar export. In Turkije wordt ongeveer 150.000 hectare aardappelen geteeld, met een totale opbrengst van ongeveer 4,7 miljoen ton (31 ton per ha). Turkije exporteert onder andere aardappelen naar Irak en Georgië. Voor de import van pootaardappelen voor Turkije zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland de belangrijkste herkomstlanden. In de afgelopen jaren is de lokale productie van gecertificeerde pootaardappelen aanzienlijk gegroeid tot circa 230.000 ton. Daarnaast werd er 26.000 ton gecertificeerde pootaardappelen geïmporteerd, wat een totaal van 256.000 ton oplevert.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen