Liesbeth Weijs prolongeert titel ‘dicteetijger’ Noordoostpolder

Archieffoto Liesbeth Weijs; inzet De IJzeren Eeuw
Archieffoto Liesbeth Weijs; inzet De IJzeren Eeuw
Foto: mhpublicaties.nl

Liesbeth Weijs uit Emmeloord heeft maandagavond 14 maart voor de tweede keer op rij het Emelwerda-De Noordoostpolderdictee gewonnen. Ze reageerde weer net zo beduusd als de eerste keer, ,,want ik ben geen ‘dicteetijger'”, zei ze toen. Ze kreeg de prijs uit handen van presentator en schrijver Hans Goedkoop. Hij had kort daarvoor in het het kader van de Boekenweek een lezing gehouden in ’t Voorhuys in Emmeloord.

Goedkoop zei respect te hebben voor ’taalpuristen’, omdat hij voor zichzelf moest erkennen steeds slordiger te zijn geworden waar het het al dan niet gebruiken van koppelstreepjes, aaneenschrijvingen en hoofdlettergebruik betreft. ,,En dat is slecht, maar gelukkig zijn er mensen zoals u”, zei hij tegen Weijs en het beste team van de avond. De teamprijs ging naar Flevomeer Bibliotheek, waar Weijs ook deel van uitmaakte.

Hans Goedkoop ook goed zonder autocue

Goedkoop bleek op het toneel dezelfde boeiende spreker als in zijn programma Andere Tijden. Zonder autocue, maar ook zonder haperingen, nam hij zijn gehoor mee terug in de tijd naar ‘de ijzeren eeuw’. De kapstok waar hij zijn betoog aan ophing, was een geprojecteerde foto van een ijzeren brug over de Lek bij Culemborg uit de jaren dertig van de negentiende eeuw.

De statig geklede dame en heer in het midden van de foto, intrigeerden de makers van het programma De IJzeren Eeuw dermate, dat zij de foto gebruikten in de intro van de dertiendelige serie. De foto prijkt eveneens op het gelijknamige boek van Goedkoop en Kees Zandvliet.

,,We dachten gaandeweg het maken van de serie achter het verhaal van die foto te komen, maar dat is niet gelukt.” In de hele serie komt de foto dan ook niet terug, maar er werd wel op gereageerd op Twitter en dat intrigeerde Goedkoop eveneens. ,,Mensen ergerden zich aan deze ‘nieuwe rijken’ die daar goed sier maakten in plaats van de arbeiders die het zware werk hadden verricht.”

Goedkoop en zijn team veronderstelden dat het wellicht de ontwerper van de brug was geweest of een notabele die zich wilden laten portretteerden. ,,We hebben het voorgelegd aan een historicus, maar die zei dat ze zich in dat geval prominent voor in de foto hadden laten fotograferen. We zijn er dus niet achtergekomen wie deze mensen zijn.”

Aan de coverfoto wordt zowel in de serie als in het boek geen aandacht meer besteed. Saillant detail is echter dat het boek begint met enkele foto’s van de brug waarbij de arbeiders wel in beeld komen.

Goedkoop trok het verhaal van de negentiende eeuw door naar onze tijd. Dat we leren van de geschiedenis, vindt hij geen cliché, ,,want waar moeten we anders van leren”. Hij ging niet voorbij aan de ontberingen van de arbeiders tijdens de industriële evolutie. ,,Maar zonder die ontwikkelingen hadden wij ook niet de welvaart van nu gehad.”

Emelwerda-De Noordoostpolderdictee en literaire avond

Het dictee in combinatie met de lezing door een bekende schrijver werd maandagavond voor de twintigste keer gehouden. De literaire avond wordt georganiseerd door het Emelwerda College, Flevomeer Bibliotheek Emmeloord, Boekhandel Marsman en weekblad De Noordoostpolder.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen