Gemeente pakt schoonmaakondersteuning anders aan

Foto: publicdomainpictures.net

Inwoners die schoonmaakhulp nodig hebben kunnen vanaf 1 januari 2017 kiezen uit een aanbieder via de gemeente of voor eigen hulp via een pgb.

De schoonmaakondersteuning wordt vanaf volgend jaar anders aangeboden. Inwoners die schoonmaakhulp nodig hebben kunnen vanaf 1 januari 2017 kiezen uit twee mogelijkheden. Of ze kiezen voor de diensten van een aanbieder via de gemeente, de zogeheten zorg in natura. Of ze kiezen voor een eigen hulp die ze betalen vanuit een persoonsgebonden budget.

Rust en stabiliteit voor inwoners

Wethouder Hennie Bogaards: ,,Door de wisselende regelgeving van het Rijk de afgelopen twee jaar en de recente uitspraak van de bestuursrechter, kiezen wij nu voor een manier van werken die het beste aansluit bij de ondersteuning van onze inwoners en 
die het meest toekomstbestendig lijkt”.

,,Het voordeel van het werken met een persoonsgebonden budget is dat inwoners zelf hun vertrouwde hulp kunnen inhuren en dat ze samen kunnen overleggen over wat er wanneer moet gebeuren. Dit past goed bij onze visie die uitgaat van de eigen kracht van inwoners, waarbij we kijken naar wat men zelf nog kan met behulp van mensen uit zijn of haar omgeving. Bovendien biedt dit meer kans op werk voor schoonmaakondersteuners.”

Aanleiding nieuwe aanpak

Er zijn meerdere redenen voor een nieuwe aanpak van de schoonmaakondersteuning. Eind dit jaar lopen verschillende contracten af met zorgaanbieders voor de hulp bij het huishouden. Zorgaanbieder ZONL stopt in zijn geheel met het aanbieden van deze ondersteuning.

Bovendien ligt er een gerechtelijke uitspraak dat schoonmaak-ondersteuning onder de WMO valt; dit betekent dat de gemeente nu verantwoordelijk is voor de kosten hiervan. Dit alles leidt er toe dat we een nieuwe weg willen inslaan voor de schoonmaakondersteuning. We starten daarom een nieuwe aanbesteding voor het leveren van schoonmaakdiensten.

Gemeenteraad beslist

Het college gaat de raad voorstellen om per 1 januari 2017 de schoonmaakondersteuning uit te voeren als ‘maatwerkvoorziening’. Er wordt gekeken naar wat iemand zelf nog nog kan met behulp van mensen uit zijn of haar omgeving en of aanvullend een voorziening van de gemeente nodig is.

De gemeente betaalt de schoonmaakondersteuning. De klant betaalt een eigen bijdrage op basis van inkomen en vermogen voor de schoonmaakondersteuning via het Centraal Administratie Kantoor.

Het invoeren van een maatwerkvoorziening voor schoonmaakondersteuning heeft behoorlijke financiële consequenties voor de gemeente. Het leidt tot meerkosten die moeten worden opgevangen binnen het totale budget van het Sociaal Domein.

Het nieuwe beleid gaat in per 1 januari 2017. Voor de tussenliggende periode probeert de gemeente zo goed mogelijk aan te sluiten op de gerechtelijke uitspraken. Binnenkort buigt het college zich over een voorstel voor een tussentijdse oplossing, zodat de periode van eventuele onzekerheid voor inwoners zo kort mogelijk is.

De raad besluit op 4 juli over het nieuwe beleid voor schoonmaakondersteuning. Vanaf die datum volgt informatieverstrekking naar inwoners.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen